Prancūzų cirkas Lietuvoje gvildens priešmirtinės būsenos temą

 

Vakar sostinėje prasidėjo siautulingasis „Naujojo cirko savaitgalis“, kuriame šiemet, kaip ir kasmet, – artistai iš įvairių šalių. Tarp jų – ir didžiosios, ir jaunosios kylančios žvaigždės. Viena tokių yra prancūzas Clément‘as Dazinas, kurio pasirodymus Lietuvos publika išvys sekmadienį, rugsėjo 14 d.

Sudalyvavus suomio Janio Nuutineno cirko trilogijoje, išvydus lietuvaitės Monikos Neverauskaitės ir žavingųjų jos kolegų bei akrobato ir žonglieriaus Konstantino Kosoveco pasirodymus, pamačius prancūzų trupės „Cie Les Choses de Rien“  premjerą, naujojo cirko garbintojų laukia prasmingas festivalio uždarymo vakaras.

Ar žodis „prasmingas“ čia pats tinkamiausias, galėtų atsakyti pati kylanti prancūzų šiuolaikinio cirko žvaigždė C. Dazinas. Bet kokiu atveju, pamąstyti bus apie ką. 32-ejų Lilyje, Šiaurės Prancūzijoje, gyvenantis prancūzas į tarptautinį šiuolaikinio cirko festivalį „Naujojo cirko savaitgalis“ atsiveža du spektaklius, kurie žiūrovams bus parodyti rugsėjo 14-osios vakarą Menų spaustuvės Juodojoje salėje.

Clément Dazin ir Chinatsu Kosakatani
Vienas jų – daugybę festivalių ir scenų Europoje apkeliavęs minimalistinis, estetiškai patrauklus ir poetiškai nuteikiantis mono spektaklis „Šnabždesys“, kviečiantis pagalvoti apie gyvenimo  prasmę. Derinant šiuolaikinį šokį, hiphopą ir ypatingą žongliravimo techniką per kūno judesius ir ore skraidančius kamuoliukus sukeliamos kiekvienam pažįstamos gyvenimo etapų asociacijos. Šis kūrinys yra apie fenomeną, vadinamą priešmirtine būsena. Tačiau spektaklis nėra apie mirtį – kūrėjui rūpi gyvenimas.

Antrasis spektaklis R2JE, liepą pristatytas garsiajame Avinjono festivalyje, yra apie dviejų žmonių santykius. Čia į pagalbą prancūzas pasikvietė japonę šokėją Chinatsu Kosakatani.

Kodėl būtent tokias temas pasirinko C. Dazinas ir ką reiškia jų pavadinimai, kokią žinią žiūrovams siekia perteikti savo spektakliais ir kas svarbiausia dviejų žmonių santykiuose – tiesiai iš paties atlikėjo lūpų.

– Spektaklis „Šnabždesys“ yra apie fenomeną, kuris vadinamas priešmirtine būsena. Tačiau spektaklis nėra apie mirtį. Jis apie gyvenimą, tiesa? Kodėl pasirinkote būtent tokią temą? Ar kalbate apie tai bendrąja prasme ar iš savo patirties?

– Manau, tai buvo nutikę ir man, kai buvau penkių mėnesių. Mama rado mane gulintį lovytėje pamėlusiu veidu. Buvau išvežtas į ligoninę, kur praleidau savaitę. Žinau, kad gydytojai taip ir nenustatė, kas tada man buvo nutikę… Aš, aišku, to nepamenu, bet, manau, mano pasąmonė yra pakankamai stipri, kad galėtų prisiminti pirmąsias mano gyvenimo dienas.

Tačiau šis gyvenimo įvykis nebuvo priežastis tokiai spektaklio temai. Apie mirtį susimąsčiau dirbdamas prie vieno trumpo spektaklio. O žongliruodamas ir judėdamas visada stengdavausi išreikšti tam tikrą gyvenimo akimirką. Nepamenu, kada tai buvo, bet vieną dieną tiesiog pagalvojau apie šį fenomeną ir supratau, kad tai gali būti mano spektaklio tema. Pirmasis šios būsenos etapas yra šviesa tunelio gale. Antrasis – pro akis prabėgantis žmogaus gyvenimas. Paprastai žmonės, kurie patiria priešmirtinę būseną, pirmiausia atsiduria vadinamajame tunelyje tarp gyvenimo ir mirties, išgyvena tam tikrus prisiminimus. Statydamas šį spektaklį apie tai perskaičiau daugybę knygų.

cirkas
– Daugelis menininkų teigia, kad per šokį, piešimą, muziką ir kitus dalykus jie stengiasi išreikšti tai, kas jiems svarbu. Kas svarbu jums? Ką norite pasakyti savo spektakliais?

– Šiuo spektakliu noriu išreikšti keletą jausmų, kuriuos patiriame ar galime patirti skirtingais savo gyvenimo periodais: vaikystėje, senatvėje… Manau, kiekviename jų turime daug gražių dalykų, tačiau lengvai galime save prarasti. Svarbiausia šio spektaklio mintis yra suprasti, kad gyvenimas yra trumpas ir kad turime stengtis kuo geriau jį nugyventi. Gali atrodyti, kad tai visiškai paprasta žinutė, bet man atrodo svarbu suvokti, kad kiekviename gyvenimo žingsnyje galite atrasti ką nors miela.

– Kada pradėjote užsiiminėti gimnastika, šokti, žongliruoti?

– Gimnastika pradėjau užsiimti būdamas šešerių, o žongliruoti – dvylikos. Visą savo gyvenimą dariau tai su mažomis pertraukomis arba, priešingai, sunkiai dirbdamas. Daugiau kaip šešerius metus prie viso to dirbau itin daug ir sunkiai.

– Koks skirtumas vaidinti vienam ir su partneriu? Kaip jums labiau patinka?

– Man patinka abu variantai. Vaidinti vienam labai gera, nes jauti didelį pasitenkinimą, kai viskas pasiseka. Labai malonu, kai girdi žmones sakant, kad jiems labai patiko, nes žinai, kad visa tai – tik tavo dėka. Kai vaidini vienas, vyksta tiesioginis dialogas su auditorija.

Kita vertus, smagu dirbti ir su partneriu. Kartais kitas žmogus pažeria idėjų, kurių pats nebūtum sumąstęs, taip pat su juo pasidalini ir savosiomis. Dirbti su partneriu man yra ganėtinai nauja, todėl vis dar turiu eksperimentuoti ir kartais į viską pažvelgti iš šono.

– Pirmą kartą dirbote su japone šokėja Chinatsu Kosakatani. Kokį įspūdį ji jums paliko?

– Chinatsu yra nepaprastai gera šokėja, turinti nuostabią sielą. Ji labai prieštaringa: labai rami, bet gali būti ir labai greita. Galėčiau palyginti ją su vulkanu, kuris gali išsiveržti neįspėjęs. Ji gležna ir stipri tuo pačiu metu.

cirkas
– Ką reiškia pavadinimas R2JE? Kokia šio spektaklio idėja? Kas jums svarbiausia dviejų žmonių santykiuose?

– R2JE pažodžiui reiškia „žaidimų aikštelę“ arba „dviejų žaidėjų susitikimą“. Nutarėme naudoti šį pavadinimą, nes prieš pradėdami statyti spektaklį nuolat žaidėme įvairius žaidimus, mėgindami rasti jiems materialų kūną, judesį. Taip pat norėjome kalbėti apie poros santykius. Skaitėme daug knygų ir supratome, kad poros santykiuose yra daug psichologinių žaidimų, taigi pamanėme, kad šis pavadinimas puikiai tiks.

Šiame spektaklyje norime išreikšti tai, kas lieka nepasakyta santykiuose ir kaip viskas gali baigtis, jei žmonės liaujasi žaidę, neranda laiko pokalbiams. Manau, tai daugelio porų problema – žmonės tiesiog gyvena kartu nebendraudami. O būtent bendravimas yra pats svarbiausias dalykas santykiuose.

– Kaip manote, kodėl naujasis cirkas toks populiarus Prancūzijoje?

– Manau, jis toks populiarus, nes suteikia žiūrovams galimybę pamatyti techniškai sunkius triukus, taip pat sukuria lyrišką atmosferą. Be to, kai kuriuos spektaklius žmonės gali interpretuoti taip, kaip nori.

– Ar kada nors svajojote tapti kuo nors kitu?

– Kai buvau jaunas, norėjau tapti gimnastikos čempionu, paskui motokroso, o vėliau – ir riedlenčių (šypsosi).

– Savaitgalį atvykstate į Vilnių. Pirmą kartą čia lankysitės? Kiek paviešėsite?

– Taip, tai bus pirmas kartas. Labai tuo džiaugiuosi, nes iš daugelio žmonių girdėjau, kad tai nuostabus miestas. Deja, kitą dieną po pasirodymo turėsiu grįžti į Prancūziją. Bet net ir turėdamas vieną dieną pasistengsiu kuo daugiau pamatyti.

cirkas
„Naujojo cirko savaitgalio’14“ programa

Rugsėjo 12 d. | 18.00 val. | Lukiškių aikštė
Objektų cirko trilogija  (150’) | Circo Aereo (Suomija)
Vienas vakaras – trys cirko palapinės – trys spektakliai – improvizuota vakarienė
(N12) | Bilietai: 50 LT | 14,5 eur

21.00 val. | Menų spaustuvės Juodoji salė
Mouvinsitu (60’) | Cie Les Choses de Rien (Prancūzija)
Akrobatika, šokis ir vaizdas, susiliejantys į viena. Premjera!
(N14) | Bilietai: 30 LT | 8,5 eur

Rugsėjo 13 d. | 18.00 val. | Lukiškių aikštė
Objektų cirko trilogija  (150’) | Circo Aereo (Suomija)
Vienas vakaras – trys cirko palapinės – trys spektakliai – improvizuota vakarienė
(N12) | Bilietai: 50 LT | 14,5 eur

21.00 val. | Menų spaustuvės Juodoji salė
Open Circus Gala (90’) | CirqueGebouw (Nyderlandai) ir 1854 | Konstantin Kosovec  (Lietuva)
Įtraukiantis įvairių cirko disciplinų reginys
Tinka visai šeimai | Bilietai: 20 LT | 5,6 eur

Rugsėjo 14 d. | 19.00 val. | Menų spaustuvės Juodoji salė
Šnabždesys (35’) ir R2JE (30’) | Clémento Dazino (Prancūzija) | Chinatsu Kosakatani (Japonija)
Šnabždesys – poetiškas minimalistinis žongliravimo spektaklis
R2JE – žaismingas šokio ir žongliravimo pasimatymas. Premjera!
(N12) | Bilietai: 40 Lt | 11,6 eur

Edukacinė programa:

Cirko menu besidomintys ir norintys patobulinti akrobatikos ir judesio įgūdžius kviečiami į dvi dienas trunkančias kūrybines dirbtuves su trupe iš Prancūzijos „Cie Les Choses de Rien“.

Rugsėjo 13-14 d.
11.00-15.20 Menų spaustuvės Studija III
Kūrybinės dirbtuvės
Cie Les Choses de Rien (Prancūzija)
Registracija: gintare@menuspaustuve.lt
Registracijos mokestis 20 LT (5,60 Eur)

Tau gali būti įdomu: